Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas VIII pada Materi Aljabar

  • Sri Handayani Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dadang Rahman Munandar Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Problem Solving Ability, Mathematics, Algebra

Abstract

One of the problems that often occurs in learning mathematics is the ability to solve problems on certain subjects. This research has the objective of analyzing students' mathematical problem-solving abilities regarding algebraic material. In research, of course, using research methods, researchers decide to use qualitative descriptive methods. The study was carried out in an odd semester at SMP Negeri 1 Rawamerta in the 2022/2023 school year class VIII J. The population in this study was all class VIII J students of SMP Negeri 1 Rawamerta with a sample used of 15 students. The instrument in the research is a question in the form of a test on the ability to solve mathematical problems by means of data collection techniques. According to the results of the analysis that has been carried out, an average score was obtained from the mathematical problem solving ability of class VIII J students at SMP Negeri 1 Rawamerta on solving algebraic material problems, that is 32.25%. Students' mathematical concept ability in solving algebraic material problems in class VIII J students at SMP Negeri 1 Rawamerta can be categorized as low.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmadi, A., & Narbuko, C. (2015). Metode Penelitian Memberikan Bekal Teoritis Pada Mahasiswa Tentang Metodologi Penelitian Serta Diharapkan Dapat Melaksanakan Penelitian Dengan Langkah-langkah Yang Benar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Anggraini, I., & Lestari, W. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Aljabar Kelas VIII. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 8.
Fitria, R., Hutapea, N. M., & Zulkarnain, H. (2020). Development of Mathematics Learning Devices by Applying Problem Based Learning to Increase Students Mathematical Solving Skills of Class VII Junior High School. Journal of Educational Sciences, 4(2), 368-379.
Galih Mahanani, L. (2016). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika aljabar berbasis timss pada siswa kelas viii Semester gasal SMP Negeri 1 Mojosongo Tahun 2015/2016 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Irawan, M. A. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Giving Question and Getting Answers (GQGA) terhadap Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 6 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung)
Lumbantobing, F. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII MTs Swasta Islamiyah Urung Pane Kecamatan Setia Janji Kabupaten Asahan TP 2017-2018 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan).
Mahanani, L. G., & Murtiyasa, B. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Aljabar Berbasis Timss Pada Siswa SMP Kelas VIII.
Nurvitasari, E. Pengaruh Penerapan Model Problem Posing Tipe Pre–Solution Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Persamaan Garis Lurus Di Smp Negeri 11 Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Matematika.
Pradiarti, R. A., & Subanji, S. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP ditinjau dari Gaya Kognitif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 379-390.
Purwatiningsi, S. (2013). Penerapan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi luas permukaan dan volume balok. Jurnal elektronik pendidikan matematika tadulako, 1(1), 55-65.
Pasaribu, S. (2020). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa yang Diajar dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) dan Model Pemebelajaran Discovery Learning di Kelas Viii Smp Negeri 2 Tigabinangat. P. 2020/2021.
Putri, R. A. (2013). Pengaruh Penerapan Contextual Teaching And Learning (Ctl) Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Terhadap Kemampuanpemecahan Masalah Matematika Siswaman Kampar Kabupaten Kampar (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Rahil, R., Tuti, T. Z., & Khairunnisak, C. K. (2021). Kemampuan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal TIMSS pada Materi Aljabar. Jurnal Peluang, 9(2), 18-26.
Rahimah, N. (2019). Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Materi Bangun Datar Segi Empat Berdasarkan Kemampuan Matematik. THETA: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 37-41.
Ratumanan, T. G., & Laurens, T. (2016). Analisis penguasaan objek matematika (Kajian pada lulusan SMA di Provinsi Maluku). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 1(2).
Wulandari, Y., Rahmawati, A. E., Handriani, S. Z., Setyaningsih, A. A., Baidowi, A. L., & Darmadi, D. (2021). Penerapan dan Pemahaman Siswa SMP Kelas VIII terhadap Materi Pembelajaran Matematika dalam Kehidupan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(1), 85-89.
Yufentya, W. E., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP pada Materi Lingkaran. Desimal: Jurnal Matematika, 2(3), 197-202.
Published
2023-03-02